Wednesday 12 December 2012

Pendlerglæder, guerillajulepynt og en småkageopskrift

Er det bare mig, eller fiser December også af sted hjemme hos jer?  Der er under 2 uger til Jul!!  Folk er begyndt på de der "hurra-har-købt-alle-gaverne" status updates på Facebook. Jeg har købt lige præcis 0, eller rettere sagt, jeg har købt 1 og kan ikke huske, hvor den er. Håber-håber-håber den ligger hjemme hos Mor. Ellers har jeg et problem...

Nåmn, det er da meget godt, jeg har indstillet datingen. Ellers nåede jeg da SLET ikke at nyde december. Nu har jeg rent faktisk fri-aftener herhjemme. Og mit fjernsyn, som generelt er slukket på kontakten og kun bliver tændt lørdag aften i Matador-tiden, viser nu sin eksistensberettigelse. Julefilmene kører på repeat (lige nu vises ELF, hvis nogen vil kigge forbi?).  Da jeg flyttede under eget tag overvejede jeg faktisk, om jeg overhovedet skulle have fjernsyn - og så kom jeg i tanker om December, og  købte jeg et, og Julestemningen breder sig hver aften jeg er hjemme :-)

Julepynt har jeg til gengæld ikke fået hængt så sindssygt meget op af; ikke efter de vanlige Indre Erna-standarder i hvert fald. Jeg når heller ikke at bage peberkagehus i år, men det gør ingenting. Det vigtigste er JULEHYGGE, og hygge mig, det gør jeg.

Her til aften bagte jeg Julesmåkager (opskrift følger), og bagefter tog jeg ud på Vejle Banegård og hang Julehjerter op på den nordgående perron, hvor jeg hænger ud hver morgen klokken alt for tidligt. Guerilla-Julepynt!!




Og jeg ville gerne have taget flere billeder til jer, men hold nu kæft hvor frøs jeg bare mine fingre! Misforstå mig endelig ikke; jeg synes sne og minusgrader er perfekt December-vejr, men altså: de der handsker, hvor fingerspidserne er "nøgne", ikke? Dem kommer jeg never-ever til at bruge penge på. Fingerspidserne er jo det, man fryser allermest! Brrrrr!

Jeg håber, de stadig hænger der i morgen, når jeg skal på arbejde. Og at folk vil synes, det er hyggeligt med Julestemning når de står og fryser.

Julestemning er der også i togene. Arriva har ikke den højeste stjerne hos mig lige i denne uge, vil jeg gerne indrømme. Men så meget desto større er lykken, når man fra aflyste/forsinkede/propfyldte Arriva-tog foretager omstigning til et hyggeligt, forbløffende rettidigt DSB, og endda er så svineheldig at dumpe ned i sædet ved siden af to grækere, som får tiden til at gå med at spille kort, og er flinke og rare.  Ham, der sad ved siden af mig, fik grundigt tæv, og da jeg vågnede lige før Vejle (for naturligvis faldt jeg i søvn; jeg er lidt en sovegris for tiden) sagde han, "It was a good thing you closed your eyes; you would have witnessed a slaughtering here" :-)


Det var gårsdagens pendlervenner; i dag delte jeg bord med 3 hollandske naturvidenskabs-nørder. Man kan ikke undgå at blive lidt glad, når man overhører entusiastisk nørderi på hollandsk; det er ganske umuligt!

I weekenden var jeg til den årlige Julefrokost hos Hitteniecens mor. Det er sådan en hyggelig tradition, og de senere år har vi udvidet den til at vi laver Julesmåkager og konfekt om søndagen. (Det er blevet muliggjort i takt med, at selve Julefrokosten er blevet lidt mindre "våd". Den slags er en naturlig konsekvens, når stambordet består af 8 piger som har den alder, hvor de dels begynder at lægge sig børn til, og dels begynder at få mormor-agtige tendenser hvad angår en bette lur osv.)   Der skal altid, altid laves Havregrynskugler, thi uden dem bliver det ikke rigtig Jul for Hitteniecens far.  Konfekt er også helt sikkert. Og så plejer jeg at lave en eller anden slags småkager; det er lidt forskelligt hvad det er.

I år var det fedtebrød, og nææææææh de er gode. Dem kan I også prøve at lave.  Her får I opskriften, for den er dejlig nem:

TINA'S FEDTEBRØD

(ikke en stavefejl - det er ikke min, men trofast bloglæser og Julefrokostgæst Tinas opskrift)

250 gram mel
½ tsk hjortetaksalt
250 gram smør (eller margarine, hvis man foretrækker det) - stuetemperatur
130 gram sukker
130 gram kokosmel

Det hele blandes sammen - kan med fordel gøres i sofaen, mens man ser Julefilm. Ælte-ælte-ælte med fingrene, til smørret og de tørre ting er samlet til en rigtig dej.

Dejen rulles ud i stænger, ca. 4-5 cm i diameter, som lægges på bagepapir og trykkes flade. Så de ser ud som her:


De bages ved 200 grader i ca. 10 minutter. I mellemtiden rører man en glasur af 150 gram flormelis, lidt vand, og meget gerne noget rom-essens hvis du spørger mig.

Glasuren hældes over kagerne med det samme, de kommer ud af ovnen, og de skæres i smalle stykker mens de stadig er varme.


Smager gååååååååååådt! :-)

@ N ~ hmmm. I think Santa delivered the wrong Christmas present for you :-/  Also, it's a bit early. I think the North Pole may have been infiltrated. Hope they fix it within the next two weeks.

I've been a bit tired lately. Very glad I cancelled all dating plans for December - you have no idea how much my sofa missed me!  And I am now actually using my TV which I bought for one reason alone: so I could watch back-to-back Christmas movies all December long. ("Elf" is on tonight, if you're interested)

Tonight, I abandoned the sofa for a while, though. I went to the train station and put up some decorations (this is what I call guerilla X-mas decorating :-)    It was freezing so I couldn't take too many pics - by the time I'd finished, my hands were so cold I could barely press the button on my camera.  

Last weekend, I went to visit my friend M.  Girl's X-mas party on Saturday, and baking on Sunday. A few years ago, Sunday was strictly for sleeping it off, but now we've reached the age where there's always someone who is either pregnant or breastfeeding, and others (who shall remain anonymous....) have developed a certain fondness for mid-party naps.   Both things result in Sunday being freed up for other activities - baking!!

This year, I got a recipe from my friend Tina, and if you're in the mood for a bit of comfort eating, these are perfect.  You'll need:

250 grams (=2 cups) all-purpose flour
½ teaspoon baking powder (and a tiny snip of baking soda, if you have). the Danish recipe calls for "salt of hartshorn" but I'm not sure you can get that)
130 grams (= between ½ and 3/4 cup) sugar
130 grams (= between 3/4 and 1 cup) desiccated coconut
250 grams (=2.2 sticks) of butter

Mix everything together - I do it by hand in front of the telly; just keep kneading until all the dry ingredients have been "absorbed" by the butter. Try not to eat raw (I fail at this)

Divide dough into 4 parts. Shape each part into a roll with a diameter of approx. 2 inches. Place on baking sheet and flatten it with your fingers, see photo above.

Bake at 400 degrees F for about 10 minutes, until golden brown.

While they're baking, mix approx. 3/4 cup icing sugar (powdered sugar?) with a few teaspoons of water and a few drops of rum essence (to taste - you can leave it out, or just use rum instead of the water, depending on how alcoholic you're feeling :-)

Pour glaze over cakes while still warm and cut them immediately. Leave to cool. And eat...

PS - Christmas decorations at the station are still there. And people seemed to like them :-)

2 comments:

Kong Mor said...

DET gjorde du bare ikke???
Nu vil jeg ærgre mig hele mit liv over det ikke blev os to!
Verden tilhører de mennesker der hænger julepynt op på banegården!
Vi ser også film - vi har jo en trekantet nisse som lægger æg..=juledvder.
Vi har RET mange kan jeg så afsløre men Elf er ikke en af dem!

The Blogless Sister said...

En trekantet nisse :-D

Yes, jeg hang julehjerter op og fik blå fingre af kulde. Ville faktisk gerne have hængt endnu mere op, men tænker at lidt må kunne gøre det.

(der var nogen i morges der sagde "ej, der er pyntet til Jul. Det er da ikke DSB der har gjort det???")