Thursday 20 December 2012

Det der med simple living


... altså, det er ikke rigtig noget, vi bruger så meget herhjemme når det er Jul. På nogen som helst måde, faktisk.

Årets Juletræ er i hus; det når næsten til loftet og kræver en pænt stor familie, hvis man skal kunne nå hele vejen rundt, og der er hundredevis af små lys, kugler, pynt, sukkerstokke og andet dims på. Lykken kan rent faktisk godt købes, og den består primært af gran og flitterstads.

Og jeg lover, I får det at se, når det er helt færdigpyntet. Foreløbig må I nøjes med et lille close-up fra mobilen...


Når nu man ved, hvordan jeg har det med Julen, så kan det muligvis godt undre, at jeg ikke for længst har indtaget de nordtyske Julemarkeder - men det skete faktisk først her i weekenden.

LÜBECK, meine Damen und Herren.

Et moderskib for de af os, der har nemt ved at kortslutte af begejstring over Glühwein, Julepynt, kandiserede æbler og kæmpemæssige Juletræer.

Hold nu op, hvor var det godt!  Først vil jeg gerne lige henvise til Anarkisten, som var der for et par år siden. Hun tager gode billeder, skriver bedre end mig, og har 3 indlæg om Lübeck hvis du klikker lige HER.  Det burde du gøre - når du lige har været med mig på WEIHNACHTSMARKT






At sige jeg var begejstret kan nok desværre ikke dække det. Selvantænding kommer muligvis lidt tættere på (ingen grantræer kom til skade under mit indtog i Lübeck).




Der kommer mere billedspam senere, og også flere ord - sært nok er jeg lidt tom for lige præcis ord lige i øjeblikket.  Midt i al Jule-ekstasen er December på mystisk vis fløjet forbi, og om 5 dage sidder vi og pakker gaver op. Jeg har ædt Julesmåkagerne og det meste af konfekten allerede, og min stue ser ud, som om der er faldet en bombe i den (en Julebombe, ganske vist, men ikke desto mindre).

I aften er det i øvrigt denne her, der roterer i DVD'en (og ps, Santa - jeg ønsker mig en ny DVD afspiller. Den jeg har arvet, er begyndt at lide af atmosfæriske forstyrrelser og en tendens til at forvride farverne i en grønlig retning).


Tidligere på dagen var der en der skrev til mig og spurgte, om Julehjerterne på Vejle Banegård hænger der endnu (jeg har holdt lang weekend og ikke kunnet holde øje). Og ved I hvad - det gør de!!  Dem, der hang udenfor, er faldet ned, og ét af dem indenfor var gået i stykker i hanken, så det hev jeg selv ned. Men generelt - JA!  Og jeg ser stadig nogen der smiler, når de ser dem. Så jeg sendte det glade budskab retur, og modtog denne kortfattede besked: You make people happy.

Tak for det.

Det lykkes ikke hver eneste gang, og det er på ingen måde uselvisk, men jeg prøver (fordi jeg gerne vil gøre livet lidt gladere, og fordi man aldrig kan få for mange smil i hverdagen, og fordi Kong Mor skrev til mig at "Verden tilhører dem, der hænger Julepynt op på banegårde" - hun forstår).  Og jeg VED bare, at synet af dette specielle stykke Julepynt vil gøre jer alle glade:

The Christmas Gherkin

@ N ~ the Tree is up. And I'm nearly done decorating it. Will reveal all a bit later - for now, the close-up pic up at the top will have to do. More candy canes to come, etc.

As you know, I am no believer in the Simple Living philosophy when it comes to Christmas trees. Rather the opposite, in fact.  I have no kids, but my tree is decorated with the very purpose in mind that a child should be able to walk around it and keep discovering new things. Several days in a row, preferably.

I do not hang every ornament I own on the tree. Though technically possible, it would be a bit much, even for me.  But I buy new stuff every year.

This past weekend, I went to Lübeck in Germany.  They have the most amazing Christmas market - truly, it was like dying (a little) and going to Xmas heaven. I spent the better part of two days in ecstasy. Getting tipsy on Glühwein (mulled wine), a bit of German lager, and the wonderful atmosphere in general. Falling a little bit in love-  with medieval houses and an outdoor bakery. Nearly collapsing in a little puddle of joy (no, I did not wet myself) when darkness fell and all the wonderful, wonderful Christmas lights came on.

I've had a couple of days off work (did not do much useful with them; time is made of quicksand these days. It either runs through my fingers, or sucks me in completely. But I did make a start on The Buying of The Presents, which was good. Only a start, mind you). And I have Friday off as well.  It's weird being at work for just a couple of days in the middle of the week; I'm not really sure what day it is, it's a strange sort of limbo.

So, I have not been able to keep an eye on my Christmas decorations at the railway station. I'm not the only one who thinks about them: a message ticked in, asking if they were still there. And, lo and behold - they are! A couple that were actually hanging outside where it's quite windy are gone, but the ones inside are all there! A little miracle, because late-night party goers waiting for the last train home aren't the most considerate of people. So I texted back a big, grinning YES - and in return received this message: You make people happy.


That message made ME happy. Because I actually try. I don't always succeed, it's not particularly unselfish when I get a huge kick out of it myself - but I do try, and I lovelovelove it when it works.

More anon - must go and catch up on beauty sleep.


No comments: