Tuesday 12 June 2012

Har du klappet din mad i dag?

Dét har jeg. Altså, ikke lige i dag. I dag har jeg været på arbejde. Og på biblo (igen). I Lille Blå, som jeg heldigvis er vanvittig begejstret over. (Ligesom jeg er meget begejstret over, at DSB -eller måske Bane Danmark? - har gratis p-pladser ved Vejle station. Jeg sender småkager til Jul).


Nå, men i sidste uge. Da var jeg (også) heldig. For da vandt jeg en lodtrækning hos www.kalvekød.dk om en fin mørbrad på næsten 1.5kg! Perfekt til grill, siges det - så nu ligger den i min mors fryser, og venter nok så pænt på, at grillvejret indfinder sig...


Jeg var lige ude og hilse på mørbradens fætre. Det er begrænset hvor mange billeder, jeg kunne tage, da kalve ikke ved noget bedre end at fedte ens fingre totalt ind i savl (au revoir, Iphone....næh nej), men jeg mødte både de helt små, de mellemste (ikke bukke-bruser), og de store som var >så< tæt på at være fedet op til at levere endnu en mørbrad -og culotte, og stegeben, og lever, og hvad de ellers kan levere.


De bliver pænt store til sidst, skal jeg hilse og sige. Det var ikke dén bås, jeg hoppede ind i. Men de har også god plads til at motionere, og jeg vil ikke udelukke at nogen af dem muligvis kunne have gjort karriere som rodeo-tyre. Jeg observerede i hvert fald både bukkespring og kåde væddeløb, og alle så de ud til at være lykkeligt uvidende om, at de muligvis har en fremtid i min mave. Det er nok godt det samme. En lykkelig kalvebarndom i glad uvidenhed er ej at foragte.


Hey - who are you???

Would you mind rubbing my ears? I
like it when people rub my ears.

I promise not to cover your fingers
in sticky drool. Promise!!

Tenderloin.
Not as cute as when it was walking around
on 4 legs, but much easier to get on to
the barbecue.
(of course, the weather in Denmark is currently
featuring an "autumn in June" theme, so I put this one
in the freezer and made myself a hot cup of
cocoa while I wait for summer to return...)



@ N ~ have I told you I love my car. I love my car. It can drive me anywhere. So today I went to the library, again :-)   I love my car.


My car has horsepower (tiny, French horses. 60 of them).  Not calf power. The calves you see above are some new little friends of mine that I met after I won the most handsome piece of tenderloin you can see in the last photo. They're very cute when they're small, feisty and fun when they're a bit older, and the ones that are close to butchering weight - well, they're big.  It was quite nice to say hello to my food, or rather, my food's cousins.


Tomorrow I'll be going to a small party hosted by Air France/KLM. We'll be drinking beer and watching Denmark (hopefully) beat Portugal at football.


I read up on this. So I know we're playing against Portugal. And I can almost explain the off-side rule. Almost.



2 comments:

Ibs said...

Åååååååh manner, køer er bare det bedste i hele verden. Både i stald og på tallerken. Ih, jeg har tilbragt mange skoleferier med labberne i mulen på sådan nogle størrelser. (mimre!)

Malou Klidmoster said...

Tusind tak fordi jeg måtte være med til at fortære den fantastiske mørbrad og klappe de søde kalve sammen med dig :-)