Sunday 1 May 2011

22 + 12 + 1

Ovenstående er ikke en tal-gåde. Det er (en del af) opskriften på en vellykket konfirmation på Færøerne.

Jeg troede ellers at Sønderjylland og Norge lå suverænt i front i disciplinen "overdådigt kagebord". Men det viste sig at være Færøerne.

22 kager
12 slags småkager
1 konfirmationskage (bestilt hos konditor, udformet som bibel og med billede af konfirmanden und alles)

Nå ja. Og så lidt får - og lidt hval.

Man véd bare man er til fest på Færøerne
når småkager og skærpekød-madder
står smukt, side om side :-)

En færøsk konfirmation er noget anderledes end den danske 3-retters-middag-svar-udbedes udgave. Det er noget mere som Åbent Hus - jeg tror der var noget i retning af 200 gæster, men heldigvis ikke alle på én gang for det blev holdt hjemme.  Jeg var ved at dåne, da de fortalte hvor mange gæster de regnede med - - men så blev jeg helt blød om hjertet på den der nej-hvor-er-det-bare-et-rart-lille-sted måde, for det meste af maden (og de talrige kager) var lavet af naboer/venner/familie. Ahmn, hvor dejligt er det ikke lige.  Det skal retfærdigvis tilføjes at de selv har hjulpet ved utallige andre fester, og nu kommer belønningen så, for dette var den første af deres i alt 4 pigers konfirmation :-)

Jeg skulle naturligvis også være Lille Hjælper og jeg fik den dejligste opgave af alle: afsted i bilen og hente hhv. konfirmationskage og 2 store gryder fiskesuppe. Behøver jeg at sige, at jeg på den sidste ekspedition kørte m-e-g-e-t roligt rundt i svingene?

At blive sendt ud på diverse ekspeditioner var ren forkælelse. Oh, hvor er der dejligt på Færøerne!  Og vejret var endda hæderligt. Kom, med ud på tur:

Skyerne triller ned af bakkerne

Kirken i Runavik (mener jeg at huske... hvis
nu der er en færing som læser med her og tænker
at det er da helt forkert, så sig lige til)




Bemærk at byen på byskiltene er tegnet
noget anderledes end herhjemme - man kan
ane skråningen ude til højre, herefter nogle huse,
et fladt stykke vej, og så huse igen i venstre side.

Well, det er fordi byskiltene er tegnet som det
ser ud - her har vi skråning til venstre, nogle huse,
vejen som løber igennem byen, og lidt huse ude
i højre side ned mod vandet



Færøernes bjerge, med deres grønne pels - som
Dronning Margrethe siger. Meget præcist beskrevet.


Selvsamme dronning med svigerdatter,
begge i smuk færøsk folkedragt.
- Ikke at de var med til konfirmationen;
det er ingen skam ikke at møde op når
man ikke er inviteret - men kjolerne er fine!


Mere færøsk natur - sorry, selv i overskyet vejr
er jeg svært begejstret!!


Kirken i Sandavagur
i skumringen, så desværre lidt uskarp

Og kirken i Sørvagur (fornemmer man at
jeg har en vis svaghed for kirker?)


Jeg kender til ét hus på Færøerne, hvor de har en ringeklokke. Men der bor også en eksil-nordmand. Og mange tror, at på Færøerne låser de ikke døren, når de ikke er hjemme.

Altså, det passer overhovedet ikke. De låser den skam. Men de lader nøglen sidde i.



Menuen var yderst varieret og omfattede - foruden det fantastiske kagebord - så forskellige ting som fiskesuppe (NAM!!!), karrykylling, broccolisalat, skærpekød - og grind.


Til venstre grind. I midten eplir (kartofler). Bagerst
tørret fisk. Og i den lille skål til højre, spæk.


Close-up af spæk, før det blev skåret nydeligt ud


Hvis du var en hval med et hæderligt spæklag,
ville du så ikke også elske at svømme her?

(...men du skulle nok passe på med at svømme
aaaalt for tæt på land)


De spiser også mange får - ham (hende??) her er nu
ikke død; det er bare højre skulder der klør

Færøerne er et dejligt sted. Ikke kun til konfirmationer. Bare dejligt.

3 comments:

kong mor said...

Fantastisk sted intet mindre.
Spændende fortælling!
Jeg sad helt stille og lyttede - glemte endda at tage en kop te!
Har aldrig været der, men jeg har været på Island og jeg forestiller mig at det ligner lidt.

Tak for turen!!

Ibs said...

Ihh, det ser så dejligt ud. Jeg vil med næste gang!
Og totalt fantastisk tradition med at lave kager og mad til hinandens fester.

Nadia said...

Jeg har kun været på Færøerne en enkelt gang, men det var jo bare på ferie.
Det er altid sjovt at få lidt insider viden om øerne - f.eks. er jeg da lidt forundret over al den hval. Hvordan smager det egentlig? Salt? Eller bare af almindelig kød?

Mmm kage...