Wednesday 10 November 2010

Guld og knækbrød

I mandags var vi ude hos Faster Tove og spise. Det er en deal vi laver jævnligt - IT-assistance for et måltid mad. Ren win-win.  Eftersom det jo ikke er mig der leverer IT-kundskaberne, har jeg altid god tid til at læse ugeblade efter aftensmaden. Men i mandags gik jeg i gemmerne og fandt foto-albums. Aaaah! Er der noget bedre? Se, det er MIG! og min FARFAR! Han lærte mig at spise risengrød, og at gå (det er så sidstnævnte projekt vi har gang i her)


For ikke at forfordele nogen fastre suppleres ovenstående nuttethed med opskriften på Faster Karens knækbrød, som har vakt megen glæde blandt mine kolleger:

1 dl sesamfrø
1 dl havregryn
1 dl græskarkerner
1 dl hørfrø
1 dl solsikkekerner
3½ dl mel (hvoraf 1-1½dl meget gerne må være rug- eller grovmel)
1 tsk salt
1 tsk bagepulver
2 dl vand
1 dl olie

Den er møj møj nem; man blander det hele sammen, deler dejen i 2 dele, ruller hver del flad mellem 2 stykker bagepapir, skærer det ud (med et pizzahjul, synes jeg) og bager det i ovnen ved 200 grader i 15-20 minutter.

Hvis man ikke lige har fx solsikkekerner kan man erstatte det med noget andet, fx boghvedegryn, og man kan godt komme lidt birkes i også. Grande succes, med meget lille indsats. We likes.




NOMNOMNOM

No comments: